Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 4 oktober 2009

Av Lena - 4 oktober 2009 15:27


Dagens citat el ordspråk:

 

"Ett kallt huvud är viktigare än ett varmt hjärta."

 Källa: Abba Eban


4 oktober: I dag är det kanelbullens dag, låt er väl smaka av detta delikata bakverk!


 Dagens namn: Frans, Frank

Frans är en tysk form för det italienska Francesco som i sin tur är hämtat från det latinska Franciskus. Den förste bäraren av detta namn var den helige Franciskus vars mor var fransyska och faktum är att namnet betyder just fransmannen. Franciskus kallades nämligen ”den lille fransmannen” av sin far eftersom han talade franska. Franciskus av Assisi var född 1181 och hans far var en rik köpman. Som vuxen renoverade Franciskus kyrkor och tillsammans med några själsfränder reste han runt och hjälpte spetälska och utstötta människor. Han grundade Franciskanerorden som förordade ett liv i enkelhet. Bland annat är hans förtrolighet med djur berömd, det sägs att han kunde prata med dem och det sades att till och med fåglarna satt stilla när han predikade. Franciskus dog denna dag år 1226, vartefter namnet kom in i helgonlängden. Namnet har används här sedan 1300-talet, fast då var det Franses. På 1700-talet kom formen Franz. En känd Frans är författaren Frans G Bengtsson som bland annat skrev böckerna om ”Röde orm”. Frans G Bengtsson var för övrigt också född den 4 oktober. Antalet namnbärare är runt 7 800, av dessa har omkring 3 200 det som tilltalsnamn. Cirka 1 400 stavar det Franz.


Frank är en gammal engelsk variant av Frans med samma betydelse. I England används namnet ofta som en kortform för Franklin. Namnet kom till Sverige i början av 1800-talet. Antalet namnbärare runt 6 200, av dessa har cirka 3 400 det som tilltalsnamn. En nutida Frank är den före detta brottaren Frank Andersson, grattis!


  

Vid tvåtiden i em ringde jag och gratulerade min kusin B (en av tre B), hon är den bästa av mina nio kusiner och även en av mina närmaste vänner. Vi "snattrade" som vanligt lääänge, vilket kändes skönt och även om hon inte kan se den här hälsningen eftersom hon och hennes man hittills vägrat att bli "datorburna", vill och har jag tillägnat henne den.=)


Så till den kramp jag på sista tiden väckts av...i morse, eller rättare sagt i middags (11.30) då jag vaknade kändes ingenting...åh, så gôtt! Undrar ändå varför den angripit mig, jag har ju inget ont gjort...eller? *Skratt*

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards