Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 30 mars 2010

Anette fyller år =)

Av Lena - 30 mars 2010 12:15


  

 

 

Dagens citat el ordspråk:

"Alla människor borde behandlas som luft - något absolut livsnödvändigt."

Källa: Stig Johansson

 



 Dagens namn: Holger, Holmfrid

 

Holger är ett fornnordiskt namn med lite oklar betydelse. Andra delen av namnet betyder spjut, men vad Hol- betyder är omdiskuterat. Alf Henriksons tolkning är huld, vilket i så fall innebär att Holger betyder en som älskar (är huld mot) spjut. År 1901 kom namnet in i almanackan. Antalet namnbärare är runt 12 000, av dessa har omkring 2 400 det som tilltalsnamn.


Holmfrid är ett fornnordiskt namn, även det med lite oklar betydelse. Andra delen av namnet betyder fred eller skön medan Holm- helt enkelt har tolkats som holme. Holmfrid ströks ur almanackan 1993 men gör comeback i år. Namnet har en mycket ovanlig historia. I äldre tider var Holmfrid ett kvinnonamn, men när det återuppväcktes i den fornsvenska yran som ännu levde kvar vid sekelskiftet ansågs det vara ett passande pojknamn. De första 30 åren under 1900-talet ökade också namnet en del, men det blev aldrig vanligt. Bland de yngsta är namnet näst intill utraderat. Det finns bara ett fåtal barn som fått Holmfrid som förnamn och de heter alla något annat som tilltalsnamn. Även bland vuxna är namnet extremt ovanligt, sammanlagt finns knappt 400 som heter Holmfrid, av dessa har ett tjugotal det som tilltalsnamn.


 

Hjärtliga gratulationer på din födelsedag Anette från mannen och mig =D 

 

 

    


Till er...Skomakar Lisa, Irja, Nina & Charlotte för era alltid lika välkomna kommentarer !!!

 

~ Lena ~

 
 
Yvonne R

Yvonne R

30 mars 2010 15:53

Underbar bild du har idag och citatet tycker jag mycket om.
Jag hoppas att allt är bra med dig
Sänder en stor kram

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Love

30 mars 2010 18:30

Hej kära vän!
Vill bara ge dig en styrkekram och hoppas du snart vet vart du/ni ska bo. När jag tycker synn om mig så går ofta tankarna till dig som inte har samma möjlighet att vara med i livet utanför.
Du är en person som gör starkt intryck på mig och jag läser med glädje allt du skriver och tackar för dina kommentarer hos mig. Ha det så bra du kan
och snart kan du sitta ute i solen, dricka kaffe och lyssna på fågelsången.
Med ett litet vänligt ord,
du sprider glädje på vår jord.
Love.

 
Yvonne K

Yvonne K

30 mars 2010 18:58

Jättefin text i bilden längst upp.

Tack för Grattis-hälsning till Ellys små, dom är underbara att sitta och titta på, även om dom bara äter och sover just nu.

Glad Påsk!
Kramar

http://yvonnek.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards