Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 29 mars 2010

Påskveckan startar

Av Lena - 29 mars 2010 08:23


 

  

 

Dagens citat el ordspråk:

"Alla djur, utom människan, vet mycket väl att livets huvudsakliga mening är att njuta av det."

Källa: Samuel Baulder

 


 Dagens namn: Jonas, Jens


Jonas är en grekisk form av det hebreiska Jona som betyder duva, men det har även använts som en kortvariant av Johannes. Jona var en biblisk profet som kastades i havet av sjömän och slukades av en val, i vars buk han satt i tre dagar. Namnet har funnits i almanackan sedan början av 1700-talet. Antalet namnbärare är runt 57 900, av dessa har omkring 39 300 det som tilltalsnamn. Vi kan i dag gratulera komikern och författaren Jonas Gardell på namnsdagen, liksom den gamle tv-räven Jonas Hallberg.


Jens är en dansk kortform av det hebreiska Johannes. Betydelsen av Johannes är Gud har förbarmat sig. Namnet var länge vanligt i Skåne men spred sig runt 1960 till resten av landet. Antalet namnbärare är omkring 17 400, av dessa har runt 11 400 det som tilltalsnamn. Vi kan bland andra gratulera journalisten, debattören och före detta jämställdhetsministern Jens Orback, samt ishockeyspelaren Jens Öhling.


  





Till er...Ruth x 2, Irja, Ragnvi & Skomakar Lisa för era uppskattade kommentarer =)

 

~ Lena ~

 
 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

29 mars 2010 12:57

Dina kloka ord idag var intressanta ... Så långt har jag inte tänkt men visst kan det vara så.

Hoppas du får en bra dag och att du inte funderar så mycket förrän det blir mera konkret. Lätt att säga svårt att låta bli men jag menar väldigt väl, vännen !!!
Kramar om dig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
av irja

av irja

29 mars 2010 23:38

Kära Lena !!!!
Tassas in här hos dig för att säga GOD Natt,,,Dröm vackra drömmar,Natti, natti....Önskar jag dig KRAM/IA

http://40-Talisten.bloggplatsen.se

 
Charlotte

Charlotte

30 mars 2010 09:15

Min yngsta son har Jonas som mellannamn, dock finsk stavning. Han höll på att få heta Jens men tack och lov kom vi på andra tankar så det blev Martin. Har du bloggat om det namnet???
Vilket fint citat du hade överst idag, den säger en hel del.
Ha en fin dag och ta hand om dig. Jag är tillbaka så smått igen.

http://charlottas.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards