Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 2 mars 2010

Städdag

Av Lena - 2 mars 2010 15:30

   

 

Dagens citat el ordspråk:

"De gamla skall man ära, de unga skall man lära."

Källa: Isländskt ordspråk

 

 Dagens namn: Ernst, Erna

 

Ernst är ett forntyskt namn som från början var ett tillnamn med betydelsen allvarlig. Namnet började användas på 1300-talet, fast då stavades det Ernest.

I sin nuvarande form har namnet funnits med i almanackan sedan 1831. Antalet namnbärare är runt 16 600, av dessa har omkring 7 700 det som tilltalsnamn.

En mycket berömd Ernst på 1900-talet var revykungen Ernst Rolf. Vi kan i dag bland andra gratulera författaren Ernst Brunner och programledaren och julaftonsvärden Ernst Kirchsteiger på namnsdagen.


Erna är ett forntyskt namn som troligen betyder örnbarn. Det har även föreslagits att namnet kan vara en femininform av Ernst med samma betydelse, allvarlig. Erna har använts i flera hundra år i Sverige. Antalet namnbärare runt 3 400, av dessa har omkring 2 000 det som tilltalsnamn.


  


För era uppskattade kommentarer...

Irja, Jessica , Margit & Anne-Marie !!!

 

  

 

Den inbokade städningen idag klarades av alldeles förträfflig...MEN...eftersom jag är ytterst pedantisk så lider jag efteråt p.g.a jag ju måste ändra så att allt står som jag vill...både prydnadssaker och möbler (framför allt stolar), och det frestar på ska jag säga...nej, nej, jag begär inte att någon som inte delar mitt pedanteri ska kunna förstå. ;o)

Tidigare har detta inte varit ett problem men nu sedan jag blivit så mycket sämre är det faktiskt det.

 

~ Lena ~

 
 
Ruth

Ruth

2 mars 2010 19:46

I dag hade jag inget namnsdagsbarn att gratta. Har städat våning:2 i dag, tvättat och fixat. Är inte så pedantiskt gudskelov, så det blev på en höft, men jag är nöjd. Nu sitter jag och tittar på "halv 8 hos mig" nu är det paus. Hade 2 systrar som är pedantiska, fy så jobbigt.
Kram vännen !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Jessica

Jessica

2 mars 2010 21:06

Äpplet faller som bekant inte långt från trädet, så jag förstår preciiis hur du har det. De som inte själva lider av pedanteri kan inte fatta hur oroliga vi blir i själen och hur det fullkomligt kryper i oss, när inte sakerna står som de ska! F-n sakerna står ju som de gör för att de ska stå just så och inte på något annat sätt, för hade vi velat ha det på något annat sätt hade de ju stått på ett annat sätt, eller hur?! Så enkelt är det! ;O) Jag får gå en runda på lördag, försök stå ut tills dess, lilla mor! KRAM!

http://jesson.bloggplatsen.se

 
irja

irja" title="http://-Talistenbloggplatsen.se]irja[/url]" target="_blank">-Talistenbloggplatsen.se]irja[/url]

3 mars 2010 01:43

Kära Lena ! ! !
NEJ ,jag är inte lika pedantisk som jag har varit förut ,när jag orka,och innan ryggskadan och reuma spöket annlände, NU sätter de igång och leva sitt eget liv ,och helst sådana här dagar, är så väder känslig....Men jag vill nog ha rätt sak på rätt plats......Idag blev det bara kattsvans städning,för jag skulle orka ut och skotta snö,Tala om att jag är less detta snöande....FY -----USCH.......Min kära mor är så pedantisk,så det går till överdrivenhet, det finns väl trevligare saker att göra i livet, än att städa LER FÅNGA DAGEN.....DAGEN GÅR EJ I REPRIS.......KRAM IA.......

http://40 -Talistenbloggplatsen.se

 
Anne-Marie

Anne-Marie

8 mars 2010 20:06

Hej Lena! Jag är också pedantisk men det är ju ok. när jag kan fixa det själv. Förstår din frustration när det inte blir som du tänkt dig. Svårt att finna några tröstens ord men jag önskar dig lycka till med det nya boendet då kanske det blir lite lättsammare. Ha det gott och sköt om dig. Kramar om dig.

http://tantgul60plus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards