Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 11 december 2009

Av Lena - 11 december 2009 02:30


Dagens citat el ordspråk:

"Alla frågar en man om han är rik, ingen ifall han är god."

Källa: Latinskt ordspråk


 Dagens namn: Daniel, Daniela


Daniel är ett hebreiskt namn och betyder Gud är min domare. I Gamla Testamentet finns flera Daniel, men mest känd är huvudpersonen i Daniels bok, profeten Daniel som hamnar i lejonkulan. I Sverige har namnet använts ända sedan 1200-talet men blev vanligt först efter reformationen, fast då stavat Danjel. Daniel kom i almanackan på 1600-talet till minne av just ovan nämnda profet i bibeln. I dag är det ett mycket populärt namn, runt 75 500 heter så. Av dessa har omkring 47 800 det som tilltalsnamn. Grattis kan vi säga till den svenske hockeyspelaren Daniel Alfredsson som också fyller år i dag! Grattis även till filmregissören Daniel Alfredson! En mycket känd utländsk Daniel är den kanadensiske musikern och producenten Daniel Lanois.


Daniela är en feminin version av det hebreiska Daniel som alltså betyder Gud är min domare. Daniela har använts i Sverige sedan början av 1800-talet. Antalet namnbärare i dag är runt 4 100, av dessa har omkring 2 800 det som tilltalsnamn. Bland de yngsta ökade Daniela kraftigt under 1990-talet. Stavningarna med ett l och två l är ganska jämt fördelade mellan varandra.


  

Premiärvisning av världens bästa Daniel på hans namnsdag. =D

Han är mitt/vårt älskade och äldsta barnbarn, som fyllde 16 år i september. 


  


Till dig Margit för torsdagens kommentar & till Jessica och Skomakar Lisa för dagens!


~ Lena ~



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards