Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 24 november 2009

Av Lena - 24 november 2009 14:00

 

Dagens citat el ordspråk:

"Civilisation är den oupphörliga produktionen av onödiga nödvändigheter."

Källa: Mark Twain


 Dagens namn: Gudrun, Rune


Gudrun är ett fornnordiskt namn sammansatt av ordet Gud och ett ord som betyder hemlig visdom. Gudrun hette makan till fornnordiske hjälten Sigurd Fafnesbane. Namnet återupplivades under 1800-talet och kom 1901 med i almanackan. Antalet namnbärare är runt 19 500, av dessa har omkring 10 000 det som tilltalsnamn.


Rune är ett gammalt nordiskt namn som återupplivades på 1860-talet och är den manliga formen av Runa. Första delen av namnet, Run- betyder hemlig visdom, jämför det fornnordiska skrivsättet med runor! Det var mycket populärt i början av seklet. Antalet namnbärare är runt 41 800, av dessa har omkring 15 000 det som tilltalsnamn.


        IM, inatt när jag läste din kommentar så rann tårarna igen, du spar då verkligen inte på att visa värme och uppskattning. Och att det glädjer mig ofantligt vill jag än en gång understryka. 

Så, tack min skatt!


Då jag igår pratade med kusin C, så skickade hon hälsningar till er och tackade A för kortet han skickat, vilket hade glatt henne enormt, och hon tyckte att han skrivit sååå  härligt om era "tjejer".


Nu har det klarnat i hjärnkontoret och jag kom då på att den tidningsprenumeration jag förnyade för c:a en månad sedan faktiskt skulle innebära att jag skulle få en fin julduk som tack. Så det var alltså ingen tomte eller någon annan heller som "presentade" mig =D


  



Det har nu blivit sen kväll och vi har haft besök av dotter med man här, dessa änglar som alltid ställer upp när våra krafter inte räcker till.   

Först var det adventsljusstakar som hämtades ner från vinden, nyköpta (4 st) musfällor som gillrades och utplacerades i väntan på ev invasion. =D

Därefter var det utplacering av ljusstakar, samt utsmyckning med dess manschetter och glorior som fixades, dock som vanligt med huvudbry om vart de hörde och till vilket fönster de skulle.

Som alla märker är det inte lätt att göra Lena till lags *storskratt*.

Så kom turen till mig som duschades och pysslades om av J, samt smordes in med väldoftande lotion, helt underbart...ahhh.

Sedan försökte jag ge dem den ovannämnda duken som en liten uppskattning, men då J såg den var hennes kommentar att hon tyckte att vi skulle lägga den på soffbordet i vardagsrummet, det hade jag tidigare helt tänkt bort eftersom våra soffor där också (precis som duken) är röda. Men det var bara att ge efter, och sedan duken strukits och lagts på så blev det så adventsfint att mannen senare sa att han tyckte det blev jättebra, han brukar inte bry sig utan tycker oftast att allt passar in. Och jag som alltid brukar vilja ha rätt gav mig för dotterns säkra blick, hon som iofs också vill ha rätt och denna gången FICK hon det!  

J hade sett här i bloggen att jag längtat efter "Kirsberry" för några dagar sedan och hade handlat med sig två flaskor. Så vi drack varsitt glas - faktiskt också mannen som inte brukar vilja ha det - han var nog lika nöjd som jag med kvällen så han njöt nog av vin "av bara farten". =)

~Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards